6 december 2019

In Frankrijk is het nog veel erger


De slechte Pisa-resultaten hebben De Standaard ertoe aangezet om alvast één gevaarlijke verklaring uit de weg te ruimen:

De daling van de leesvaardigheid komt niet uit de lucht vallen. Na de Pirls-toetsen bogen enkele wetenschappers van de KU Leuven zich wel over de kwestie maar dan wel voor het basisonderwijs (terwijl het Pisa-onderzoek over vijftienjarigen gaat). Zij onderzochten 22 hypothesen. Enkele hypothesen konden ze weerleggen (zoals dat de dalende prestaties toe te schrijven zijn aan het grotere aandeel niet-Nederlandstalige leerlingen) en voor de grote meerderheid van de hypothesen ontbreekt data (zoals voor de vraag of de dalende prestaties worden veroorzaakt door het stijgende gebruik van digitale media bij kinderen).

Zoals te verwachten viel, deelt Éric Zemmour die analyse niet, en in Frankrijk is de situatie een stuk ernstiger nog dan in Vlaanderen. Van Zemmour leerde ik overigens een mooi nieuw woord: pédagogiste (niet in het fragment hieronder, dat was eerder in het programma). Als Italiaans meervoud een gewoon woord, maar in het Frans klinkt het ongeveer zoals bij ons deskundoloog.

Éric Zemmour: Het is een totaalprobleem, en wat men niet inziet is ten eerste dat… dat de oude methodes, wat Blanquer* overigens heeft gezegd, of het je nu bevalt of niet – dat het oude b.a.-ba** veel beter werkt dan de globale of semiglobale methodes enzovoort. Hij heeft dat systeem trouwens weer in zwang gebracht.
Christine Kelly: Ja, hij heeft het…
Zemmour: En ten tweede is er een majeur probleem, te weten dat wij hier miljoenen migrantenkinderen hebben ontvangen met ouders die een bijzonder zwak sociaal-cultureel niveau hadden, en om te maken dat ze toch konden volgen heeft men het algemeen niveau laten zakken. Dat is het tweede punt. En ten derde, laat mij dit zeggen, want ik heb zelf kinderen en ik heb hun lessen opgevolgd, de programma’s enzovoort: al twintig jaar zit er in de programma’s van het staatsonderwijs een propaganda die volstrekt schandalig is.
Kelly: Wat bedoelt u?
Zemmour: Dat is nogal eenvoudig. De leerprogramma’s burgerlijke opvoeding zijn gewijd aan antiracisme, feminisme en LGBT-propaganda.*** De lessen geschiedenis zijn compleet ontdaan van hun nationale inhoud: zo ruimt men voor Olympe de Gouges, de feministische Egeria,**** meer plaats in dan voor Robespierre of de overwinningen van Napoleon.
Kelly: Maar Napoleon komt nu weer voor in de boeken.
Zemmour: Ja, vandaag dan! precies omdat Blanquer hem heeft…
__________
* De Franse minister van onderwijs. Hij draaide een aantal maatregelen van zijn voorgangster Najat Vallaud-Belkacem min of meer terug. Zij had bijvoorbeeld van de lessen Latijn en Grieks een lachertje gemaakt wegens ‘trop élitistes’.
** b.a.-ba: leesmethode. Men spelt de letters b en a, en leert ze samen als ba uitspreken.
*** lesbiennes, gays, biseksuelen en transgenders.
**** Een raadgeefster. De nimf Egeria dicteerde de Romeinse wet aan koning Numa Pompilius (716-673 a.C.n.). Olympe de Gouges, ‘la mère des féministes’ werd door Robespierre tot de guillotine veroordeeld.



Éric Zemmour: Il y a un problème global, c’est-à-dire ce que on ne peut pas voir c’est: un, on a les …les anciennes méthodes, d’ailleurs Blanquer le dit, l’ancien b-a-ba marche beaucoup mieux que les méthodes globales ou semi-globales etcétéra, que ça te plaise ou non. Et d’ailleurs il l’a remis au goût du jour. 
Christine Kelly: Oui il l'a remis au...
Zemmour: Deuxièmement, on a eu un problème majeur, c’est-à-dire ce qu’on a reçu des millions d’enfants d’immigrés dont les parents avaient un niveau socio-culturel très faible, et pour leur permettre de suivre on a abaissé le niveau général. Ça c’est la deuxième chose. Et troisièmement,  je voudrais dire, parce que moi j’ai des enfants, et j’ai suivi les cours, les programmes etcétéra : il y a une propagande depuis vingt ans dans les programmes de l’éducation nationale qui est absolument scandaleuse.
Kelly: C’est-à-dire ?
Zemmour: C’est-à-dire que c’est simple, les programmes d’instruction  civique sont voués à l’antiracisme, au féminisme et à la propagande LGBT. Les programmes  d’histoire sont vidés de leur substance nationale et on leur apprend par exemple Olympe de Gouges, l’égérie féministe a plus de place que Robespierre ou que les victoires de Bonaparte.
Kelly: Mais Napoléon revient dans les livres.
Zemmour: Oui mais, aujourd’hui ! parce que justement Blanquer avait …



3 opmerkingen:

Marc Bergmans zei

Mijn vader zaliger, die zijn leven lang leraar Latijn en Grieks was, had het steevast over pedagoochelaars – een bruikbare term, dunkt me. Hij wist waarover hij het had: hij maakte namelijk “aan den lijve” de invoering van de eerste “globale” methodes mee, en beklaagde zich erover dat hij tegen het einde van z’n loopbaan de retoricaleerlingen oefeningen moest voorleggen die hij aan het begin van die loopbaan nog door de eerstejaars deed maken.

Geen onvertogen woord over Olympe de Gouges, overigens. Wat een onverschrokken en rechtlijnige vrouw! Haar Déclaration des droits de la femme is en blijft een prachtige tekst, bevlogen en tegelijk eminent redelijk. De massamoordenaars Napoleon en Robespierre reiken ( pace Zemmour) niet tot haar enkels – alvast niet in moreel opzicht, en dat weegt wat mij betreft in laatste instantie nog altijd het zwaarst. Dat Oympe in elk geval een plaats in de canon van het geschiedenisonderwijs verdient, staat buiten kijf.

Marc Vanfraechem zei

Volledig akkoord, Marc Bergmans. En Olympe de Gouges verdient haar plekje in de canon, maar geschiedenisonderwijs kan ook slecht buiten Robespierre en Napoleon, want geschiedenis is onvermijdelijk meer dan een moreel verhaal. Overigens zul je bijvoorbeeld Joden niet vaak kwaad horen spreken over Bonaparte, want hij heeft hen overal in Europa geëmancipeerd... gewone 'citoyens' van hen gemaakt. Na zijn keizerschap vond hij minder genade (zo bewonderde de jonge Heine Bonaparte, maar niet Napoleon).

Marc Bergmans zei

Ik kan niet anders dan u nazeggen: volledig akkoord.

http://victacausa.blogspot.com/victacausa.blogspot.com5edf7b715d0afaa3d68201fa2d94715a304487db.html