27 februari 2023

Het probleem van de Tijd

 

Vanochtend viel keurig in mijn bus ‘Het Ontstaan van de Tijd. Mijn Reis met Stephen Hawking voorbij de Oerknal’, een vertaling van de Leuvense fysicus Thomas Hertog, verschenen bij Lannoo. De Engelse titel is: ‘On the Origin of Time: Stephen Hawking’s final theory’ (Random House 2023) en de auteur ervan heet ook Thomas Hertog.

Het zal vrees ik een leek niet makkelijk vallen om in die donkere materie door te dringen, temeer omdat ik mij afvraag of ik wat ik zal lezen wel een vertaling moet heten. Mij lijkt het dat een Nederlandstalige, die een Engels boek schrijft en het naar het Nederlands omzet, eerder een origineel werk aflevert.

Ook stelt zich hier het probleem van de Tijd: het ‘oorspronkelijke’ Engelse boek is nog niet verkrijgbaar, en het Nederlandse ligt op de tafel voor me. Ik ga ervan uit dat dit de echte tekst is.



1 opmerking:

Marc Bergmans zei

Met fysici weet je nooit. "As I mentioned next week in my lecture on reversible time..." luidt een grapje dat in die kringen de ronde doet.

http://victacausa.blogspot.com/victacausa.blogspot.com5edf7b715d0afaa3d68201fa2d94715a304487db.html