Wangedrag op de openbare weg is territoriumverovering
Ik vertaal dit artikel maar, en hoop dat het magazine Causeur en de auteur zelf, Aurélien Marq (ingenieur belast met vraagstukken van de Franse binnenlandse veiligheid) dit niet kwalijk zullen nemen en het integendeel als een vorm van reclame voor Causeur zullen beschouwen. Overigens gaat dit artikel in de eerste plaats over journalistiek.
Het gaat om moslimhuwelijken binnen bepaalde gemeenschappen,
en Le Figaro heeft dat met (bijna) zoveel woorden gezegd.
Om te ontsnappen
aan heksenprocessen
zwemen bepaalde media naar autocensuur
Aurélien Marq - 7 september 2018
Is het zo moeilijk om die aparte moslimhuwelijken ook bij
hun naam te noemen? Le Figaro houdt
zich gedeisd en grijpt, om aan heksenprocessen te ontsnappen liever naar understatements.
Voor enkele dagen heeft Le Figaro een bijzonder interessant
artikel gewijd aan de maatregelen die het gemeentebestuur van Nice heeft
genomen om het hoofd te bieden aan allerlei uitspattingen bij bepaalde
huwelijken. Er is sprake van rodeo’s op twee wielen, rijden op de trottoirs,
geblokkeerde wegen, agressie en beledigingen tegen de ordemacht bij eventuele
controles, gevaarlijk gedrag in het algemeen, en zelfs van ‘schoten om aan de
vreugde uitdrukking te geven.’
Wel verduiveld! ‘Sinds wanneer zijn er bij
huwelijksfeesten zulke uitspattingen?’ vraagt de nieuwsgierige lezer. En
waarom? Is dat bij alle huwelijken? Mysterie.
Een paar aanwijzingen toch, Le Figaro spreekt van ‘youyous’,* ‘vreemde vlaggen’, ‘folkloristische muziek’, en preciseert dat een
socialistische verkozene de ‘stigmatisering’ heeft aangeklaagd. Het spoor wordt
duidelijker!
Je kunt toch evengoed met zoveel woorden zeggen wat
iedereen al lang begrepen heeft?
In de officiële vergaderingen van de prefecturen en
gemeentehuizen krijgen dergelijke ‘risicovolle’ huwelijken de benaming
‘communautaire huwelijken’, en die term duidt vanzelfsprekend niet de
boeddhistische gemeenschap aan, maar mensen die voortkomen uit de immigratie
vanuit landen met een moslimcultuur.
U zult mij de omslachtigheid van mijn woorden moeten
vergeven, maar die term ‘communautaire huwelijken’ is hypocriet, en
‘moslimhuwelijken’ komt niet overeen met de waargenomen feiten, al was het maar
omdat ze zich voordoen op het moment van de burgerlijke plechtigheid, en niet
in het kader van eventuele religieuzere inzegeningen.
Het verkeer blokkeren heeft niets traditioneels
Het spreekt dat niet alle huwelijken van koppels met een
moslimcultuur aanleiding geven tot de genoemde inbreuken, bijlange niet. Nochtans,
enkele bijzonder schaarse uitzonderingen daargelaten, komen die uitspattingen
uitsluitend voor bij huwelijken van koppels voortkomend uit de cultureel mohammedaanse
immigratie. Welke besluiten men daar ook uit trekt, het zou oneerlijk en absurd
zijn een analyse van dit fenomeen te willen te maken, zonder een zo kenmerkende
factor in aanmerking te nemen.
Bovendien, al kan men bepaalde praktijken nog beschouwen
als eerder klassieke feestelementen (muziek, dans, claxons), in het
anarchistische blokkeren van het verkeer zit maar weinig traditioneels, of in
het nemen van ronde punten tegen de richting in, of in het rijden op trottoirs
en daar de voetgangers uitschelden! Als men daar een culturele dimensie in wil
zien, dan gaat het om de ‘cultuur van de banlieues’ (mocht men daarbij van
cultuur kunnen spreken, maar dat debat laat ik aan de etnologen), en vast niet
van de Maghrebijnse of Turkse culturen.
De stad Nice pakte
dat goed aan
Wat mij betreft zie ik in die terugkerende uitspattingen
die altijd op de openbare weg plaatshebben vooral machtsdemonstratie. Het is
een manier om territorium te veroveren en om de ordediensten te pesten, en de
rest van de bevolking, eerst en vooral de autochtonen, maar ook al die
immigranten die een rustig bestaan wensen en zich gegijzeld zien door een
zogenaamde ‘gemeenschap’.
Zo beschouwd mag men zich verheugen over het effect van
de beslissingen van de burgemeester van Nice, waar andere gemeenten wijselijk
een voorbeeld aan namen, en over de recente evolutie met wettelijke bepalingen
in dezelfde richting, die de gemotoriseerde
rodeo’s op de openbare weg willen bestraffen.
Autocensuur, ik
schrijf uw naam**
Waarom heeft Le
Figaro de zaken niet duidelijker gezegd? Dat bij een dergelijk onderwerp Le
Monde, L’Obs of Libé stilzwijgend voorbijgaan aan
een werkelijkheid die niet in strookt met hun dogmatische opvattingen zal
niemand verrassen, maar in dit geval kan men Le Figaro er toch moeilijk van verdenken dat hij dezelfde ideologie
verdedigt! Temeer daar de redacteur van het artikel toch de moeite heeft
genomen om er enkele aanwijzingen in te schuiven die helemaal ondubbelzinnig
waren, en nog eens feitelijk ook... Waarom dan?
Graag zou ik er een beroep op het gezonde verstand van de
lezer in willen zien, met een knipoog. Helaas, ik meen dat de bedoeling eerder
was ‘het te zeggen zonder het gezegd te hebben terwijl men het toch zei, zonder
dat men iemand kon verwijten het gezegd te hebben’. Duidelijk gezegd: een
techniek die typisch is voor kranten die met censuur te maken hebben. Ach, natuurlijk
gaat het hier niet over de activiteit van een of ander propagandabureau, of
minstens nog niet. De censuur van vandaag mag dan arglistiger zijn, dat maakt
haar niet minder gevaarlijk!
Angst om te
stigmatiseren
Dat is de angst geconfronteerd te worden met
beschuldigingen van islamofobie, xenofobie, racisme, begrippen die men
overigens vaak met gemak in elkaar laat overlopen, en zware beschuldigingen als
ze gefundeerd zijn, maar die meestal te pas en te onpas gebruikt worden om
iemand elke rationele analyse te beletten van de islam, van migratiestromen of gettovorming.
Het is de angst om te choqueren, soms cynischer ook om
geen publiek kwijt te spelen, soms gewoonweg om iemand voor de borst te stoten,
maar die houding geeft enkel een premie aan de meest gevoeligen, terwijl zij
het juist zijn waar men het minst rekening mee zou moeten houden.
Misschien is het ook de oprechte angst te stigmatiseren,
de angst dus om onterechte veralgemeningen aan te moedigen, wat verontrustend
is want dat veronderstelt de idee dat lezers niet in staat zullen zijn om voor
henzelf de meest elementaire onderscheiden te maken. Echter, elke houding die
uitgaat van het vooroordeel dat ‘de mensen’ niet over dat eenvoudige
onderscheidingsvermogen beschikken, komt onvermijdelijk tot de slotsom dat ze
niet over belangrijke onderwerpen kunnen oordelen als ze aan zichzelf
overgelaten worden, wat neerkomt op verwerping van de democratie.
In 2018 de
waarheid voorbij?
In ieder geval wordt de waarheid opgeofferd. Nochtans,
wat ook onze filosofische, politieke, ethische of zelfs religieuze
overtuigingen mogen zijn, het lost niets op de waarheid weigeren te zien, en
dan zijn we veroordeeld tot gevechten tegen illusies, en tot machteloosheid ten
overstaan van de problemen waarmee we geconfronteerd worden.
Ongelukkig genoeg komt de eenvoudige vastelling hierop
neer dat in 2018 de oudste krant van Frankrijk zich verplicht voelt zijn
toevlucht te nemen tot allusies en omzichtige bewoordingen omdat hij zaken niet
meer duidelijk durft te benoemen, al zijn die perfect feitelijk en
controleerbaar. Laten we uitkijken!
Als wij afzien van onze vrijheid van spreken, dan
zullen we die kwijtspelen. Als wij niet laten zien dat we bereid zijn haar te
verdedigen, dan zal ze ons worden ontnomen.
________________
* de youyou
is een collectieve, schrille, yodelachtige kreet van meestal Noord-Afrikaanse vrouwen bij feestelijkheden
zoals huwelijken, maar volgens sommigen, zoals Chadortt
Djavann, tegelijk ook een kreet van wanhoop over hun rechteloze situatie.
** Verwijst naar Liberté
(j’écris ton nom), een gedicht van Paul Éluard van 1941.
2 opmerkingen:
Knap artikel. De vraag is welke impact dit had? :-(
Geen enkele, wat de pers betreft. Want eigenlijk wordt hier niets nieuw beweerd... vroeger had je wel de 'goede pers van Averbode' maar tegenwoordig is alle pers Goede Pers.
Een reactie posten