Een oud interview met Jean-Marie Le Pen
De Franse journalist Pierre-Luc Séguillon interviewde vierendertig jaar geleden de baarlijke duivel Jean-Marie Le Pen voor de niet meer bestaande zender La Cinq, maar op de site van de INA is dat gesprek opnieuw te zien. Hier enkele minuten daaruit:
PLS: Ik wil even terugkomen op de kwestie van de sluier die ik daarnet noemde. Op welke manier verandert, compromitteert of schendt volgens u het dragen van de islamitische sluier – op school bedoel ik – de vrijheid van de andere leerlingen?
JMLP: Kijk, ik meen dat het probleem helemaal anders ligt. Ik meen dat de islamitische religie er nooit in geslaagd is zich vreedzaam te
vestigen in een christelijk land.
PLS: De islam maakt u bang?
JMLP: Oh ja, de islam maakt me bang, ten eerste omdat hij formidabele demografische expansie, en enorme religieuze spankracht vertoont. Objectief gezien is niets hieraan verwerpelijk, maar het is wél een vreemde kracht die zich ontwikkelt en die bezield is – zoals alle krachten in expansie – door veroveringsdrang, onbewust zelfs zo u wil. En dan is het mijn plicht, als Franse publieke stem, om Frankrijk en de Fransen, de Europeanen en Europa, te beschermen tegen hegemoniale ondernemingen van buitenaf.
PLS: Van de twee religies, de twee belangrijkste
religies in Frankrijk vandaag, het christendom en de islam, is er ...zijn ze
gelijkwaardig? Of is volgens u de ene superieur aan de andere?
JMLP: Jazeker. Eén ervan is hier thuis, in haar
eigen historische ruimte, en dat is de christelijke religie. De islamitische
religie – zo heeft de geschiedenis beslist – heeft haar expansieterrein elders
gehad. En wat je moet beseffen is dat deze religies heel verschillend van aard
zijn, waarbij er één is die het sociale, het politieke en het religieuze op
onlosmakelijke manier met elkaar verknoopt – dat is de islam – terwijl de andere deze
zaken gescheiden houdt, te sterk gescheiden misschien. Maar je moet je
realiseren dat het land van de islam een land is waar het islamitisch
recht van toepassing is, en als je ermee instemt om de islam de uiterlijke
tekenen van erkenning te geven, en Europa de status van land van de islam,
dan zul je gedwongen worden om de ene na de andere concessie te doen. De ene
na de andere, en met telkens weer hogere eisen, om niet alleen omgangsvormen,
gewoonten en kleding op te leggen, maar ook en vooral het Burgerlijk Recht, de
manier van denken. Maar wij Fransen hebben recht op onze eigen wetten en
gewoonten, en als mensen naar Frankrijk komen, om welke reden ook, zijn ze
allemaal verplicht om onze wetten, onze gewoonten en gebruiken te respecteren,
net zoals ik dat ben als ik naar het buitenland ga.
PLS – Je reviens un instant sur cette affaire du voile que j’évoquais tout à l’heure. En quoi, à votre avis, le port du voile islamique – à l’école j’entends – altère, compromet, porte atteinte à la liberté des autres écoliers?
JMLP – Oui, je crois que ça ne se situe pas du tout sur ce plan-là. Je crois que la religion islamique est une religion qui n’a jamais réussi à s’établir de façon pacifique dans un pays chrétien.
PLS – L’islam vous fait peur?
JMLP – Ah oui, l’islam me fait peur, d’abord parce que il est en formidable expansion démographique, et en formidable tension religieuse. Et dans tout cela, rien de tout cela n’est objectivement méprisable, mais c’est une force étrangère qui se constitue et qui est animée – comme les forces en expansion – d’une volonté de conquête, même inconsciente si vous voulez. Et moi, mon devoir d’homme publique français, c’est de protéger la France et les Français, les Européens et l’Europe des tentatives hégémoniques qui viennent de l’extérieur.
PLS – Des deux religions, des deux religions actuellement principales en France, du christianisme ou de l’islam, il y en a-t-il ...et sont-elles de même valeur? Ou à votre avis il y a une qui a une supériorité sur l’autre?
JMLP – Bien sûr que oui. Il y en a une qui est chez elle ici, dans son espace historique. C’est la religion chrétienne. La religion islamique – l’histoire en a ainsi décidé – a eu sa zone d’expansion ailleurs. Et ce qu’il faut savoir, c’est que se sont des religions de nature très différentes, car il y en a une qui mêle de façon en quelque sorte inextricable le social le politique et le religieux – c’est l’islam – et l’autre où cette séparation s’est faite, peut-être même de manière excessive. Or il faut savoir que la terre d’islam, c’est une terre sur laquelle s’applique la loi de l’islam, et si vous acceptez de donner aux, aux ...à l’islam les signes extérieurs de reconnaissance de la qualité de terre d’islam en Europe, à ce moment-là vous serez contraint à, de donner l’un après l’autre, l’une après l’autre des concessions de plus en plus, à des exigences de plus en plus fortes, pour imposer non seulement les mœurs, les coutumes, le costume, mais encore et surtout: le droit civil, la façon de penser. Or nous, nous avons droit, Français, à nos lois, à nos mœurs, et si les gens viennent chez nous, quelque soit leur motivation, ils sont tous astreint, comme moi je le suis quand je vais à l’étranger, à respecter nos lois, nos mœurs et nos coutumes.
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