19 maart 2020

Rondreis in mijn kamer


Om gedichten te lezen ben ik soms, zij het niet vaak in de stemming – La Fontaine even buiten beschouwing gelaten. Klassieke leerdichten gaan er gewoonlijk wel in, maar sommigen rekenen die niet bij de poëzie. Zeer ten onrechte. Proza neem ik wel altijd graag ter hand, en als de vorm goed is maakt het mij niet uit waarover het gaat.

Op de foto hiernaast ziet u de onvolprezen uitgave van Pierre Glaudes van de Œuvres van Joseph de Maistre.  Die had ik echter al verorberd, en was begonnen in zijn Correspondance een prachtuitgave (2017) van Les Belles Lettres, in hun reeks Les Classiques favoris.

Dat zijn dus brieven aan vrienden en familie, aan alle groten van die tijd ook want de man was ambassadeur van Savoye in Sint-Petersburg.

Fascinerend hoe mooi hij schrijft, zonder ooit verbeux te worden, en hoe grappig Maistre is. Maar samen blijven het toch 1500 grote bladzijden met kleine letters en je leest zo’n boek niet in één ruk uit.

Daarom dacht ik nu aan zijn broer, Xavier de Maistre, die met groot succes één klein boekje heeft uitgegeven, tachtig bladzijden. Dat lag hier al lang te liggen, en nu wil ik het eerst lezen voor ik me weer aan die brieven zet.
De titel zal iedereen aanspreken: Voyage autour de ma Chambre, in 2000 verzorgd uitgegeven bij Mille et une Nuits, en ik vermoed dat het ergens nog wel te bestellen valt, of misschien zijn er nog andere uitgaven te vinden.

Geen opmerkingen:

http://victacausa.blogspot.com/victacausa.blogspot.com5edf7b715d0afaa3d68201fa2d94715a304487db.html