11 juli 2024

De Rode Duivels zijn nog het ergste niet!

 

Het is vanzelfsprekend erg dat onze voetballende jongens in schalen zijn gewogen en te licht bevonden, maar erger is het als een boek bij lectuur uiteenvalt in losse blaadjes, zoals mij in 2015 overkwam bij de Souvenirs d’égotisme van Stendhal. Ik nam dat schitterende boek vandaag weer ter hand, en opnieuw welde de ergernis in mij op.

Een bibliofiel ben ik niet maar zoiets gaat te ver, en bij een Penguinetje, een Reclamboekje of ook een Livre de Poche overkomen zulke zaken je niet.

Onder meer ook een boek over de slag bij Bouvines dat ik jaren geleden las viel uiteen, en toen nam ik de moeite om aan de uitgeverij in een netjes gefrankeerd briefje de raad te geven om zich voortaan toe te leggen op het drukken van vliegende blaadjes – feuilles volantes schreef ik – want specifiek daar leek me hun kracht te liggen. En al was mijn advies welgemeend en gratis, toch waren ze wat in hun Parijse gat gebeten begreep ik uit het antwoord van de ongetwijfeld lieftallige secretaresse.

Geen opmerkingen:

http://victacausa.blogspot.com/victacausa.blogspot.com5edf7b715d0afaa3d68201fa2d94715a304487db.html